Supervision
Så holder du og I længere til glæde for flere!
– til dig, der er færdiguddannet psykoterapeut, behandler, pædagogisk personale, frivillig ELLER jeres leder!
Hvorfor supervision?
Supervision er for mig et af de absolut vigtigste redskaber til at bevare sig selv og sin empatiske evne intakt, når man til dagligt arbejder med at hjælpe andre mennesker. Jeg har gennem en lang årrække været optaget af at forstå og sætte fokus på de problemer, der opstår når mennesker, der af hele deres hjerte ønsker at være noget for andre og gøre en forskel, rammes af empatitræthed, stress og udbrændthed. Der er ikke kun én ting, der skaber disse problemer for professionelle hjælpere og selvom det kan føles besnærende, at der ‘blot’ skal tilføjes flere ressourcer, skabes bedre rammer eller at udskifte en leder, så er det sjældent løsninger, der holder i længden. Den belastning mange føler ved at være professionel hjælper handler, ud over ressourcer, rammer og dygtig ledelse, også om ens egen historie og evne til at tage vare på sig selv og om det uundgåelige vilkår, at det at arbejde med andre mennesker (og deres smerte) i sig selv ER en belastning for det empatiske sinds evne til at forblive empatisk og rummende. Supervision løser ikke alting, men når det bruges til at skabe psykologisk tryghed og tillid til sig selv og andre, er det med til at reducere det, der kan være svært og i stedet lyse alt det meningsfulde op.
Supervision til psykoterapeuter eller behandlere:
Som psykoterapeut har vi alle brug for at have et rum, hvor vi kan tale om alt det, der rører, rammer og ryster os i mødet med vores klienter. Nogle gange er det at være vidne til andres lidelse og smerte en indirekte belastning, som vi har brug for at tale igennem med en supervisor i et trygt og tillidsfuldt rum. Som supervisor vil jeg bestræbe mig på at at skabe sådan et rum, så du mærker, at du kan tale om alt det, der fylder i dig og som kan stille sig i vejen for din kontakt til dig selv og som kan hindrer dig i at se og møde din klient rent. Vi kan fx arbejde med regulering af dit nervesystem og med opmærksomhed på de overførsler, der kan være tilstede med en klient. Supervision adskiller sig fra terapi ved, at fokus ikke er på din personlige historie og udvikling, men på, hvordan du bedst muligt får hjulpet din klienter – Fx ved at få øje på tematikker hos dig selv som spiller ind på den måde, du møder klienten. Supervision kan både foregå individuelt eller i grupper.
Supervision til pædagogisk personale og frivillige:
Med mere end 15 års erfaring fra det specialpædagogiske område, har jeg oplevet en lang række dygtige og engagerede behandlere, pædagoger, lærere og frivillige blive sygemeldt med både stress og depression, miste motivation og arbejdsglæde eller simpelthen skifte branche. Det har altid berørt og ærgret mig.
Supervisionen er et redskab til at arbejde med sig selv og sin faglighed, således, at man som professionel hjælper bliver i stand til både at tage vare på sig selv og dem man yder omsorg, støtte osv. Når jeg kommer ud som supervisor i institutioner og organisationer er det min opgave at tune mig ind på lige netop jeres steds behov og kultur. Jeg kommer ikke som ekspert og kan ikke løse de opgaver I løser, men jeg kan tilbyde et rum, hvor man kan træde frem med det, der fylder, frustrerer og fryder i arbejdet og som I kan vokse af at få øje på både individuelt og som gruppe. Jeg har stor erfaring med at håndtere forandringsprocesser og at arbejde med trivsel, udvikling og gruppedynamikker. Supervision kan tilrettelægges efter jeres behov og kan både være individuel- eller gruppesupervision.
Supervision af ledere:
Det, at være leder for engagerede medarbejdere, som ofte betragter sig selv som ildsjæle, kan til tider være svært at navigere i, når man fanges i et krydspres mellem det mulige og det ønskelige. Ofte er der grænser for de ressourcer, der er til rådighed og der skal hele tiden træffes svære beslutninger, der kan være upopulære og have smertefulde konsekvenser. Min erfaring er, at man ofte kan fanges i prioriteringsdilemmaer og efterfølgende se konsekvenserne af nødvendige beslutninger, der kan være svære at stå i. Det kræver en særlig kompetence til både at kunne være nærværende, empatisk og anerkendende og samtidig at kunne skabe en afstand, hvor der kan træffes rationelle beslutninger. I supervisionen er der fx. plads til at tale sådanne dilemmaerne igennem og få øje på, hvor det bliver sværest at skabe den nødvendige balance.
Kollegiale supervision:
Nogle gange er behovet eller ressourcerne ikke til at have en supervisor tilknyttet fast, men behovet for at have samtaler, der løfter dine og dine kollegers opmærksomhed på adfærd, følelser og reaktioner kan stadig være tilstede. Her kan det være en fordel, at I er klædt på til at holde kollegiale supervisionssamtaler, som kan mere end den type kollegiale samtaler I normalt har. Ofte når man taler om kollegial supervision menes der en form for faglig supervision, men det jeg kan hjælpe jer med at udvikle er en tilgang til samtalerne og hinanden, som har fokus på anerkendelse, aktiv lytning, nysgerrighed og som ikke bliver til rådgivning eller problemløsning. Gennem et forløb med mig vil I få trænet og indarbejdet en struktur og skærpet jeres evne til at se, møde og forstå hinanden på en ny måde.
Interesseret i supervision eller et forløb i kollegial supervision? Tag kontakt til mig her!