Forstå dit tankemylder – og skab ro i hovedet…

Kender du det, at du står og snakker med en anden og i et brøkdel af et sekund er der noget, der føles ‘off’? Det er ikke lige til at sætte ord på – den anden kigger måske væk, tier stille eller begynder at trippe. Du mærker, hvordan følelsen af forkerthed breder sig i kroppen og hvordan tankerne og følelserne stikke af.

Vores sind vil gerne have alle vores oplevelser til at give mening og når der er noget, som ikke kan forstås umiddelbart, forsøger vi at udfylde hullerne med mening selv.  Når den du snakker med ændrer adfærd uden, at du forstår hvorfor, er det naturligt  at begynde at spekulere over, hvad det skyldes. For mange kan disse spekulationer sætte gang i et væld af tanker og følelser, som er svære at styre og for nogen er det en daglig oplevelse, at mødet med andre sætter gang i tankemylder og forkerthedsfølelse.

Tankemylder kan have ubehagelige konsekvenser for din måde at leve livet, men heldigvis kan du lære at håndtere det, når det står på og minimere omfanget og konsekvenserne af det.

Tankerne og den negative spiral.

Tankerne som mylderet består af, inddeler jeg i:

  • spekulationer
  • selvbebrejdelser
  • fantasier
  • forsvar

Spekulationerne er ofte de første tanker, der kommer: Sagde jeg noget forkert? Gjorde jeg ham ked af det? Har jeg dårlig ånde? Keder jeg hende?

Dernæst følger selvbebrejdelserne: Jeg er dum! Jeg er grim! Jeg keder andre! Jeg fylder for meget!

Når først panikken slår rod, er der plads til fantasierne: Han bagtaler mig sikkert sammen med sine venner! De morer sig over mig, når jeg er gået! Hun vil sikkert ikke være venner med mig mere! Det er klart, at han ikke vil anbefale mig til det job nu!

Til sidst kan det være så ubærligt at bære al den forkerthed selv, at man går i forsvar og i stedet retter bebrejdelserne mod den anden: Han kunne sgu da også bare sige, hvis han har travlt! Har hun overvejet, hvor spændende hun selv er at snakke med? Tror han måske, at han er perfekt?

Og her kan det hele faktisk starte forfra med nye spekulationer, selvbebrejdelser og fantasier. Når det kaldes tankemylder er det fordi, at alle disse tanker og følelser ikke kommer i en pæn og ordnet rækkefølge efter hinanden, men vælter ind over dig og skaber forvirring, skam, vrede og uro.

Der sættes gang i en negativ spiral, der forstærker  forkerthedsfølelsen og som kan påvirke din søvn, dine andre relationer og dit selvværd.

Konsekvenser af tankemylder

De ubehagelige følelser, der kan komme i forbindelse med tankemylderet kan følge dig gennem hele dagen og påvirke dit liv i negativ retning.

Ofte dukker negative tanker og spekulationer fx op i det øjeblik du lægger hovedet på puden. Gennem hele dagen er det måske lykkedes dig at skubbe tankerne væk og handle dig ud af følelserne, men når du ligger der i mørket sniger ‘troldene og nisserne’ sig ind på dig, tankerne begynder at køre i ring og du er lysvågen. Nogen oplever også at de, når de så er faldet i søvn, drømmer kaotiske og forvirrende drømme, hvor temaerne i tankemylderet igen dukker op.

En anden konsekvens kan være, at du oplever flere konflikter med andre. Den forkerthedsfølelse du fik i situationen og som tankerne hele tiden kredser om, gør dig sårbar og irritabel. Der skal ikke mange misforståelser eller uovervejede ord til, før din uro, skam og vrede igen aktiveres og du begynder at skælde ud på din kæreste, børn eller en kollega, som intetanende er kommet i vejen.

Det værste ved tankemylder er, at det udspringer af lavt selvværd og at det fodrer lavt selvværd. Selvværd er følelsen af at være værdifuld bare i sig selv. Man skal ikke gøre eller være noget specielt og andres vurdering af dig vejer mindre end din indre følelse af at være okay, som du er. Når der er tankemylder er det andres vurdering, eller din fantasi om andres vurdering, af dig, som optager dig. Resultatet af at være i en tilstand, hvor du hele tiden føler og frygter dig vurderet negativt af andre, kan betyde, at du holder dig tilbage, regulerer dig selv og holder op med at tage initiativer eller følge dine behov.

Det kan du gøre

Den gode nyhed er, at det faktisk er muligt at lære at håndtere tankemylderet eller helt at undgå det.

Spørg

Sandheden er at du ikke er en særligt god tankelæser. Når vi møder andre mennesker og prøver at aflæse og forstå dem, gør vi det langt hen ad vejen med udgangspunkt i os selv. Vi tror tit, at andre føler og tænker som os selv, så vi glemmer at være nysgerrige og undersøgende.

Det letteste du i virkeligheden kan gøre, når du oplever en situation som den jeg beskrev i indledningen og som satte gang i tankemylderet, er at spørge den anden. Måske skyldes den andens uro, at han skal tisse, måske kom hun i tanke om, at hun havde glemt at ringe tilbage til en vigtig forretningsforbindelse osv. Det behøver endda ikke at være særligt sårbart eller afslørende at spørge – du kan kort og godt bare beskrive det, du oplever sker: Jeg lægger mærke til, at du tripper? Hvad har du fået øje på? Jeg får den ide, at du pludseligt tænker på noget andet?

I langt de fleste tilfælde vil den anden komme med en forklaring, der skaber mening og som derfor får dit potentielle tankemylder til at lægge sig.

Træk vejret

Tankemylder er et tegn på, at du enten er blevet bortført af dine dårlige erfaringer fra fortiden eller dine negative fantasier om fremtiden. Og sagen er, at vi som mennesker faktisk er ret dårlige til at huske fortiden eller udregne fremtiden. Når du bliver bortført på denne måde, sker der det, at dit nervesystem begynder at gå i alarm og, uden at du vil det, indstiller kroppen sig på enten at forsvare sig eller stikke af – du bliver tør i munden og dine sanser skærpes.

Løsningen er at få forbindelse til nu´et og det heldige er, at vi har det bedste redskab med os hele tiden. Du skal bare trække vejret! Når du er i alarm trækker du vejret overfladisk og hurtigt for at skabe mere ilt til kroppen og hjernen – for at gå den anden vej og skabe mere ro og overblik, skal du således trække vejret langsomt og især lægge vægt på udåndingen, der skal være så lang som muligt. Efter kort tid begynder dit system at slappe af og du bliver parat til at forholde dig mere realistisk til den situation du befinder dig i.

Mens du trækker vejret bevidst kan du yderligere hjælpe dig selv væk fra tankemylder og ‘tidsrejser’, ved at rette opmærksomheden på den konkrete situation og den ydre verden – fortæl dig selv: Her står jeg og taler med min ven, det er mandag, jeg har blå sko på, der er ti knapper i hendes jakke, der er gule blomster i vasen osv.

Jo mere konkret, des bedre!

Skab kontakt og få et knus

Tankemylder knytter sig let til en følelse af at være forkert. Når vi føler os forkerte, er der ikke lang vej til at føle skam. Og skam fører ofte til at man gemmer sig. Og bliver alene.

I stedet for at handle på impulsen til at undgå andre, skal du prøve at gøre det modsatte og skabe kontakt til andre. Og her handler det ikke om at ringe til en veninde og påbegynde en gættekonkurrence med afsæt i dine tanker – på denne måde er der risiko for at tankemylderet bliver fodret og forstærket. Snak med en du ved holder af dig  og fortæl om din forkerthedsfølelse og tanker og bed om et knus. Fysisk kontakt og berøring er stærkt beroligende fordi hjernen udskiller oxytocin. Oxytocin kaldes også tilknytnings-hormonet og er afgørende for vores evne til at håndtere stress, uro og depression.

En anden mulighed er også at foretage dig noget som får dig til at le, fordi latter sætter gang i en lang række hormoner, der også modvirker stress, depression og nervøsitet. Og ler du sammen med andre, smitter det og bliver endnu stærkere.

Tankemylder er normalt

Til slut vil jeg understrege, at alle mennesker på et eller andet tidspunkt, og sandsynligvis ret ofte, oplever tankemylder. Vi mennesker er sociale og har behov for at føle os som en del af flokken, så det er naturligt at være optaget af andres handlinger og accept. Problemet behøver ikke være stort, men hvis man i forvejen bærer rundt på et lille selvværd og let lader sig styre af andres vurderinger, kan det være hårdt arbejde, når tankerne farer afsted. Derfor kan det også være at disse gode råd til at håndtere tankerne ikke er nok for dig – opbyggelse af et bedre selvværd tager tid. Heldigvis kan det også lade sig gøre!